Gwiazdy, renomowane orkiestry i sprawdzony repertuar – na to można liczyć także w tym roku, chociaż program sprawia wrażenie nieco skromniejszego niż w latach ubiegłych. W roku 200. urodzin Franza Liszta i 100. rocznicy śmierci Gustava Mahlera muzyka tych dwóch kompozytorów będzie jednym z motywów przewodnich festiwalu, chociaż jego główne hasło – "Beethoven i wieczna kobiecość" – zwraca uwagę na inny wątek. Faktycznie, silnych kobiecych osobowości nie zabraknie. Poza muzyką symfoniczną Mahlera zabrzmią kompozycje jego żony Almy. Znakomita niemiecka śpiewaczka Petra Lang zaśpiewa cykl pieśni Wagnera dedykowany jego niespełnionej miłości – Matyldzie Wesendonck (20.04), a kompozytorka i niezrównana interpretatorka muzyki współczesnej Agata Zubel zmierzy się z muzyką Bacha – zaśpiewa w Pasji wg św. Mateusza (19.04).

Można też liczyć na dużą porcję muzyki patrona festiwalu. Niemiecki pianista Rudolf Buchbinder, który regularnie powraca na festiwal, wykona wszystkie koncerty fortepianowe Beethovena jednego dnia (11.04). My polecamy szczególnie trzy wyjątkowe koncerty.

Finowie grają Sibeliusa

Lahti Symphony Orchestra – zespół, który swoją renomę zawdzięcza wieloletniemu dyrygentowi – Osmo Vänskä, zaprezentuje się w repertuarze, którym podbijał sale koncertowe Europy i rynek fonograficzny już kilkanaście lat temu. Fińscy muzycy pod dyrekcją Okko Kamu zagrają orkiestrowe kompozycje Jeana Sibeliusa (Cassazione op. 6 i V Symfonię). W programie także eksplozja pozytywnej energii, czyli "III Koncert fortepianowy" Sergiusza Prokofiewa, w którym solistą będzie rosyjski pianista Alexei Volodin (Filharmonia Narodowa, 15.04).


Nieznana opera

Jeden z najlepszych polskich dyrygentów Łukasz Borowicz poprowadzi koncertowe wykonanie nieznanej w Polsce opery Gaetano Donizettiego – mistrza XIX-wiecznej opery włoskiej. "Maria Padilla" powstała pod koniec życia kompozytora i rzadko trafia na deski teatrów. Wystawiona po raz pierwszy w Mediolanie w 1841 roku opera opowiada historię tragicznej miłości Marii de Padilli i króla Piotra I Okrutnego (Filharmonia Narodowa, 13.04).

Pasje dawne i nowa

Wielkiego dzieła Krzysztofa Pendereckiego dawno w Warszawie nie było okazji doświadczyć na żywo, a właśnie minęło 45 lat od prawykonania, które odbyło się w Muenster. W Filharmonii Narodowej Krzysztof Penderecki poprowadzi swoją "Pasję wg św. Łukasza" (22.04), na estradzie pojawi się ponad 300 muzyków. Będzie okazja do porównań z Bachowskimi arcydziełami tego gatunku, bo w programie znalazły się obie pasje wielkiego kantora.

"Pasję wg św. Mateusza" (19.04) przygotowały polskie zespoły (Wrocławska Orkiestra Barokowa i Chóry Filharmonii Wrocławskiej) i międzynarodowy skład solistów, a całość poprowadzi Andrzej Kosendiak. "Pasja wg św. Jana" (18.04) zabrzmi w interpretacji niemieckich muzyków – Barokowej Orkiestry Elbipolis z Hamburga i Chóru Festiwalu w Szlezwiku-Holsztynie pod batutą Rolfa Becka.

XV WIELKANOCNY FESTIWAL LUDWIGA VAN BEETHOVENA | Warszawa 9 – 22 kwietnia | www.beethoven.org.pl