Program festiwalu przedstawiono we wtorek na konferencji prasowej. W opinii dyrektora festiwalu Tadeusza Wieleckiego, w sferze muzyki trwa renesans klawiatury. "Przybywa muzyki z udziałem fortepianu, klawesynu, akordeonu, ba - fisharmonii. (...) Zmieniają krajobraz liczne klawiaturowe instrumenty elektroniczne" - mówił Wielecki. Jak dodał, poprzez temat klawiatury organizatorzy symbolicznie chcą się odnieść też do 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina i trwającego właśnie Roku Chopinowskiego.

Inauguracja festiwalu odbędzie się w Filharmonii Narodowej. Publiczność wysłucha m.in. prawykonania kompozycji "Listy" na cztery fortepiany i orkiestrę Zygmunta Krauzego, utworu powstałego na zamówienie festiwalu.

"Zawartość tych listów zostanie moją tajemnicą. Pisane są do przyjaciół - kompozytorów, muzyków.(...). Kompozytor ma możliwość mówienia poprzez swoją muzykę, wyrażania swoich odczuć i myśli w sposób zupełnie otwarty, szczery, bez potrzeby kontroli i autocenzury, bo treść semantyczna i tak będzie ukryta w dźwiękach. I "Listy" takie są. Natomiast słuchacz może jedynie domyślać się, może wyobrażać sobie, co w nich jest, jaka jest ich zawartość. I niech tak pozostanie" - podkreśla autor dzieła Zygmunt Krauze.

Podczas koncertu inauguracyjnego zaplanowano także koncert na dwa fortepiany i orkiestrę Louisa Andriessena z 2008 roku czy "Omaggio in memoriam Jorge Luis Borges" Tomasza Sikorskiego na cztery fortepiany i orkiestrę.

Dzień przed inauguracją "Warszawskiej Jesieni", w ramach festiwalu, odbędzie się koncert jubileuszowy z okazji 10-lecia Instytutu Adama Mickiewicza.

"Koncert będzie się składał w zasadzie z dwóch utworów - pierwszy z nich to dwie etiudy Pawła Szymańskiego w wykonaniu pianisty Macieja Grzybowskiego. W drugiej części zaplanowaliśmy prawykonanie koncertu fortepianowego +a piu corde+ Szymańskiego. To nie jest typowy koncert fortepianowy, ponieważ (...) zamiast orkiestry usłyszycie państwo osiem harf" - opowiadał szef Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn. Na harfach zagrają: Agnieszka Bemowska, Agata Fandri, Magdalena Miłaszewska-Delimat, Urszula Nowakowska, Natalia Ostrowska, Anna Sikorzak-Olek, Grażyna Strzeszewska-Lis i Barbara Witkowska,

Zaplanowanych jest wiele tzw. instalacji dźwiękowych i audiowizualnych. Kilka z nich, prezentowanych w Studiu Tęcza, przy ul. Rydygiera i na Placu Zamkowym, odnosić się będzie do Fryderyka Chopina. Znane utwory kompozytora wplecione zostaną w elektroniczne obrazy czy inne utwory muzyczne.

W koncercie finałowym festiwalu znajdzie się kompozycja Cornelisa de Bondta "Karkas". Utwór przeznaczony jest na dużą orkiestrę o nietypowym składzie instrumentów: m.in. sześć trąbek, sześć puzonów, sześć perkusji, osiem gitar elektrycznych oraz dwa zestawy organów Hammonda i cztery fortepiany.

Podczas finału zaprezentowane zostaną także utwory na głosy wokalne. Będą to "In der Matratzengrufto ostatnie, ukończone tuż przed śmiercią dzieło Mauricio Kagela", oraz pochodząca z 1972 roku kompozycja Claude'a Viviera "Hierophanie". Jako wydarzenie zapowiadane jest także pierwsze polskie wykonanie "Le Livre de Vie: Preface" - orkiestrowego dzieła Nikołaja Obuchowa, pochodzącego z wczesnych lat dwudziestych ubiegłego wieku. Główną partię wokalną zaśpiewa kontratenor Andrew Watts.