– Cztery koncerty monograficzne (Bryce'a Dessnera, Richarda Reeda Parry'ego, Kate Moore i Jóhanna Jóhannssona), dwa twórcze przetworzenia muzyki (Johna Cage'a w ujęciu So Percussion i Matmos oraz Fryderyka Chopina w interpretacji Ólafura Arnaldsa i Alice Sary Ott) plus dwa projekty specjalne – podsumowująca trzy ostatnie edycje festiwalu współpraca These New Puritans z klasykami i zapowiadająca kolejne jego odsłony – zapowiada Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu.

Pierwszy koncert (13 września) będzie się odwoływał do idei przenikania się muzycznych wpływów. Brytyjski zespół These New Puritans, specjalizujący się w ambitnym art rocku, zaprezentuje materiał ze swej płyty "Fields Of Reeds", na której dwa lata temu zmierzył się z muzyką współczesną. W rejestracji materiału wziął udział berliński kolektyw Stargaze oraz jedni z najlepszych interpretatorów muzyki najnowszej – Synergy Vocals. Efektowne połączenie post-rocka i neoklasyki spodobało się nie tylko krytykom, ale i słuchaczom, bo płyta trafiła do czołówki angielskiej listy najlepiej sprzedających się albumów.

Przegląd wybitnych indywidualności, które w swej muzyce wykraczają poza wszelkie granice wyznaczone w muzyce rozpocznie wykonanie m.in. kompozycji "Music For Wood And Strings", "St. Carolyn By The Sea" i "Lachrimae" Bryce'a Dessnera (14 września). Ten znany nam przede wszystkim jako gitarzysta alternatywnej grupy The National nowojorski artysta, jest także dyplomowanym kompozytorem muzyki współczesnej. Ma na koncie współpracę z najciekawszymi jej wykonawcami – choćby z Kronos Quartet, Bang On A Can All-Stars, Clogs, So Percussion, a także San Francisco Symphony Orchestra. W Krakowie pojawi się w towarzystwie Sinfonietty Cracovii, So Percussion i swego brata Aarona, aby wykonać kompozycje na gitary, instrumenty perkusyjne i smyczkowe. Bracia Dessner wspomogą dzień później (15 września) innego rockmana, który również z wielkim powodzeniem próbuje swych sił w klasyce.

Richard Reed Parry to przede wszystkim muzyk legendy sceny alternatywnej z Kanady – Arcade Fire. Ale też niezwykle wszechstronny instrumentalista i niekonwencjonalny kompozytor, specjalizujący się w muzyce kameralnej. Podczas Sacrum Profanum usłyszymy materiał z jego płyty – "Music For Heart And Breath", w wykonaniu którego wezmą udział nie tylko bracia Dessner, ale również nowojorska formacja yMusic.

Australijską scenę muzyki współczesnej reprezentować będzie na tegorocznym Sacrum Profanum młoda kompozytorka Kate Moore. Jej specjalnością są kolaże dźwiękowe łączące akustyczne i elektroniczne brzmienia. Prezentowano je w wielu prestiżowych salach koncertowych świata – a w Krakowie usłyszymy materiał z wydanego nakładem wytwórni ECM albumu "Dances And Canons" w wykonaniu Saskii Lankhoorn oraz z najnowszego wydawnictwa "Cantaloupe Music – Stories For Ocean Shells" w ujęciu Ashley Bathgate (19 września).

Po raz drugi na Sacrum Profanum zawita Jóhann Jóhannsson z Islandii. To prawdziwa gwiazda neoklasyki i ambientu – mistrz ilustracyjnych kompozycji, łączących subtelną elektronikę z przestrzennymi dźwiękami orkiestry, mający na swym koncie płyty dla tak renomowanych wytwórni, jak 4AD czy Touch. Jego kompozycje wykonywano w katedrach, ale ozdabiały one również soundtracki hollywoodzkich przebojów filmowych (ostatnio "Teorię wszystkiego"). W Krakowie usłyszmy najnowszą kompozycję artysty – "Drone Mass" – czyli dronową mszę na elektronikę, smyczki i wokal, opartą na gnostyckiej ewangelii egipskiej. Artyście towarzyszyć będzie nowojorska formacja ACME oraz powracający do Krakowa – Theatre of Voices (18 września).

Również z Islandii przyjedzie do Krakowa ceniony kompozytor Ólafur Arnalds. Znany z ilustracyjnych nagrań o nostalgicznym nastroju, jest uwielbianych zarówno przez krytykę, jak i fanów (jego koncerty gromadzą tłumy – również w Polsce). Niezwykle interesującą pozycją jest jego najnowszy album Chopin Project, na którym w twórczy sposób reinterpretuje kompozycje naszego rodaka. Podczas występu Arnalds zajmie się elektroniką, a na fortepianie zagra Alice Sara Ott. Towarzyszyć im będzie kwintet smyczkowy (16 września).

Drugim koncertem pokazującym możliwości tkwiące w twórczych reinterpretacjach klasyki będzie wspólny występ zespołów Matmos i So Percussion. Ten pierwszy znany jest ze śmiałych eksperymentów elektronicznych, polegając na tworzeniu muzyki z dźwiękowych defektów i odpadków. So Percussion już gościli na Sacrum Profanum – stąd wiemy, że to mistrzowie improwizowanej gry na instrumentach perkusyjnych. Artyści oddadzą hołd Johnowi Cage'owi w programie zatytułowanym "We Are All Going In Different Directions" (17 września).

I wreszcie finał – a zarazem zapowiedź kolejnych edycji festiwalu. Z okazji przypadającej w tym roku 140. rocznicy śmierci Thomasa Manna, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Fundacja Malta zamówiły operę "Czarodziejska góra" opartą na prozie niemieckiego pisarza. Zobaczymy efekt współpracy czterech twórców: kompozytora Pawła Mykietyna, reżysera Andrzeja Chyry, dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz artysty sztuk wizualnych Mirosława Bałki.

Wszystkie koncerty tegorocznej edycji Sacrum Profanum będą się odbywać w salach Centrum Kongresowego ICE Kraków. Bilety na tegoroczną odsłonę Festiwalu Sacrum Profanum kosztują od 30 do 100 zł i będą dostępne w sprzedaży już jutro od godziny 10:00.