Oczywiście można skupić się na tym, co było złe, a nawet bardzo złe. A najgorszym, z punktu widzenia Święta Muzyki, Fryderyków i ich ćwierćwiecza było nie pokazanie na żywo wszystkich kategorii. Na Oscarach próba przesunięcia poza transmisję telewizyjną części nominacji zakończyła się linczem, krytyką i wycofaniem się z pomysłu. Robert Cichy, Stanisława Celińska, Xxanaxx, Behemoth… czemu tych nazw mają nie usłyszeć widzowie. Myślałem, że na tym polega pomysł z transmisją w TVN wieczorem w sobotę. Że chodzi o promocję muzyki, o jej popularyzację.

Reklama

Na szczęście to, co widzieliśmy w znakomitej większości było doskonałą zachętą do zakupu lub posłuchania polskiej muzyki. Świetny był Podsiadło z „,Matyldą”, świetny był Rojek z „Beksą” wyśpiewaną z zespołem Śląsk. Takie wykonania przechodzą do historii. Dlatego, że widzą je miliony, że mogą je wspominać, zobaczyć na co stać teraz polskich muzyków, a siarczysta „kurwa” tylko to wspierała.

W występach na żywo mistrzynią jest Edyta Górniak. Można nie lubić jej repertuaru, może denerwować jej styl bycia. W Katowicach na Fryderykach wokalistka potwierdziła, że w umiejętności wykorzystywania daru od Boga jest doskonała. Dobrze dobrała (dobrano jej) utwór. Większość występów stawiała na dynamikę, więc „When You Come Back To Me” było dobrym kontrapunktem.

Reklama

Agnieszka Chylińska – doskonała wokalistka, co do tego nie ma wątpliwości – wystąpiła chyba po kluczu TVNowskim, bo ani jej płyta niczego specjalnego nie zaznaczyła na scenie, ani „Mam zły dzień” zapamiętywać – zarówno w wykonaniu z płyty, jak i Fryderyków – nie za bardzo się chce.

Do zapomnienia jest też Rafał Pacześ, którego żarty były zwyczajnie mało śmieszne. Edit: w ogóle nie były śmieszne i aż chciało się, by na scenę wszedł Podsiadło i jednym słowem go pokonał. Podsiadło na scenę wchodził, a jakże, ale głównie po to, by otrzymywać nagrody. Zasłużone, bo nikt jak on nie zdominował rynku muzycznego od lat.

Na scenie nie wszystko działo jak trzeba. Magda Mołek, która w tarapatach odnajdywała się z zadziwiającym spokojem, tuszowała to, że ktoś na czas się nie podłączył, że nie wyszło wszystko, jak planowano. Transmisja w TVN wypadła na ogromny plus – można ją poprawiać, a nawet trzeba. Dobre kadrowanie, montaż i – przede wszystkim – antenowy czas, na który TVP nie chciało/nie mogło sobie pozwolić.

W samych decyzjach Akademii Fonograficznej było kilka niespodzianek. Trzy płyty hiphopowe nagrodzone Fryderykiem ex aequo – to brzmi kuriozalnie. Szanując głos i zawzięcie Meli Koteluk zastanowiłbym się, czy rzeczywiście w tym roku nagrała lepszą płytę od Barbary Wrońskiej. No i szkoda Urbańskiego, który nie wiedzieć czemu przegrał z „Kamerdynerem”.

Kontynuujmy imprezę Fryderykową z TVN. Idźmy w tę stronę. Ale bardziej niż w tym roku promujmy mniej znanych. Dawida Podsiadło przedstawiać nikomu nie trzeba. Roberta Cichego, czy nawet Xxanaxx – jak najbardziej.

ZWYCIĘZCY FRYDERYKI 2019:

Utwór Roku

Początek - Męskie Granie Orkiestra 2018 (Kortez, Podsiadło, Zalewski)

Fonograficzny Debiut Roku

Tulia

Reklama

Album Roku Pop

Małomiasteczkowy - Dawid Podsiadło

Album Roku Rock

Wiedza O Społeczeństwie - Lao Che

Album Roku Alternatywa

BASTA NOSOWSKA

Album Roku Muzyka Dziecięca i Młodzieżowa

Szukaj w snach - Natalia Kukulska, Marek Napiórkowski

Album Roku Folk / Muzyka Świata

Sto lat panie Staśku!- Warszawskie Combo Taneczne

Album Roku Muzyka Poetycka

Malinowa... - Stanisława Celińska

Album Roku Nowe Wykonanie

Zalewski Śpiewa Niemena (album) - Krzysztof Zalewski

Album Roku Pop Alternatywny

Migawka - Mela Koteluk

Kompozytor Roku

Dawid Podsiadło / Bartosz Dziedzic

Album Roku Hip Hop (trzech zwycięzców ex aequo)

Ground Zero Mixtape - PRO8L3M
Soma 0,5 mg - Taconafide
W drodze po szczęście - O.S.T.R.

Album roku jazz

Marcin Wasilewski Trio - Live

Album Roku Blues / Country

SMACK - Robert Cichy

Album Roku Elektronika

Gradient XXANAXX Heartbreaks & Promises vol. 4 Flirtini

Album Roku Metal

I Loved You At Your Darkest - Behemoth

Najlepsza Oprawa Graficzna

Małomiasteczkowy - Dawid Podsiadło

Teledysk Roku

Początek Męskie Granie Orkiestra 2018 - (Kortez, Podsiadło, Zalewski)
Reżyser teledysku: Tadeusz Śliwa

Album Roku Muzyka Ilustracyjna

Kamerdyner - muzyka z filmu

Autor Roku

Dawid Podsiadło

Najlepszy Album Zagraniczny

Anthem of the Peaceful Army - Greta Van Fleet

Trwa ładowanie wpisu