Ostatni album Víkingura Ólafssona dla Deutsche Grammophon – „Debussy • Rameau”, który ukazał się na początku 2020 roku – trafił na szczyty amerykańskich i brytyjskich list przebojów muzyki klasycznej, a także uplasował się wysoko na niemieckich listach przebojów muzyki pop. Teraz artysta zapowiada „Debussy • Rameau Reflections”, nowe wydawnictwo z opracowaniami przygotowanymi przez Ólafssona oraz innych artystów współczesnych – wśród których znalazła się także Hania Rani.

Reklama

Zapowiedzi albumu towarzyszy światowa premiera opracowania kompozycji Debussy’ego, „La Damoiselle élue”, autorstwa Hani Rani.

Pracując nad nową interpretacją tego dzieła, postanowiłam przyjrzeć się emocjom, jakie wywołują otwierające akordy, zwane również Circle Charm. Ten motyw harmoniczny stał się podstawą całego opracowania, utrzymując tym samym kompozycję w medytacyjnym charakterze i atmosferze oczekiwania. Na tym fundamencie zbudowałam melodię, delikatny utwór błądzący gdzieś w oddali – korespondujący z liryczną ekspresją oryginalnego dzieła Debussy’ego. Powtarzająca się sekwencja akordów i rozwijająca się linia melodyczna coraz bardziej zagęszczają fakturę utworu, ostatecznie doprowadzając do kulminacji w części środkowej, która wpuszcza do niego nieco światła i nadziei. Podobnie jak w oryginalnym preludium Debussy'ego, zakończenie jest powrotem do znanych początkowych akordów, które zamykają całość. Trudno więc powiedzieć dokładnie, jaki jest koniec i jaki jest początek tej muzycznej historii. Czy to naprawdę się kończy, czy trwa nadal, wybrzmiewając bezgłośnie w ciszy?

Hania Rani