Muzyka filmowa Krzysztofa Pendereckiego wciąż nie jest znana odbiorcom tak dobrze, jak jego dzieła symfoniczne czy kameralne. Ścieżki dźwiękowe do filmów tworzone były przez Mistrza z niepohamowaną swobodą kompozytorską.

Reklama


W twórczości Pendereckiego z lat 60. na pierwszy plan wysuwa się fascynacja dźwiękiem, zabawa stylami oraz wykorzystywanie eksperymentalnych technik muzyki elektronicznej. Cechy te uwidaczniają się z całą wyrazistością w eklektycznej ilustracji dźwiękowej do filmu dokumentalnego „Malarze gdańscy” Mariana Ussorowskiego.

„W rocznicę urodzin Krzysztofa Pendereckiego odkryjmy na nowo mniej znaną część jego bogatego dorobku twórczego. Płyta winylowa jest wydawnictwem limitowanym, ale utwory będą dostępne dla publiczności na całym świecie także w sieci.” – mówi Barbara Schabowska, Dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

Nieprzemijalność twórcza

Współczesne utwory polskich kompozytorów są najlepszym dowodem nieprzemijalności muzyki Pendereckiego. Jego twórczość wciąż fascynuje Roberta Piotrowicza, kontynuatora tradycji Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, Pawła Romańczuka, poszukiwacza i konstruktora nietypowych instrumentów, a także uciekającego przed banałem duetu Skalpel. Ich dzieła, wyrastające ze spuścizny pozostawionej przez Krzysztofa Pendereckiego, uzupełniają repertuar nowego wydawnictwa fonograficznego Instytutu Adama Mickiewicza.

Utwory można odsłuchać pod adresem:
https://soundcloud.com/culturepl/sets/responses-to-master/