Kornowicz zapowiedział na wtorkowej konferencji prasowej, że podczas festiwalu zaprezentowana zostanie twórczość 50 kompozytorek i kompozytorów. "Temat przewodni Warszawskiej Jesieni +Muzyka i język+ odnieść można do wielu obszarów myśli i aktywności ludzkiej. Muzyka jest językiem, ale i język niesie własną muzykę” - mówił dyrektor festiwalu.

Reklama

Według Kornowicza w festiwalowych koncertach oba te żywioły będą przeplatać się na różne sposoby, dotykając kwestii takich jak: "rola słowa w muzyce, słowo wtopione w muzykę i muzyka wtopiona w słowo, język muzyki, muzyka języka, muzyki i języka elementy wspólne, gramatyka muzyki, architektura tekstu, (...)sztuka czasu zarazy: muzyka domowa” – charakteryzował główne idee Warszawskiej Jesieni Kornowicz.

Ambitnym zadaniem nazwał przygotowanie tegorocznej edycji festiwalu przez dyr. Kornowicza Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich, który jest głównym organizatorem Warszawskiej Jesieni. "Festiwal odbędzie się w warszawskich salach koncertowych i jestem pewien, że nawet w czasach zarazy będzie to bardzo ciekawy festiwal, a nawet intrygujący” – zauważył prezes ZKP.

Koncerty, performansie, teatr dźwięku, różne formuły opery, intermedia, improwizacje, spotkania, warsztaty kompozytorskie złożą się na program festiwalu. Na Warszawskiej Jesieni pojawią się takie postaci jak: Mark Andre, François Sarhan, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, François-Bernard Mâche, Peter Ablinger, Juliana Hodkinson, Joanna Woźny. Zaprezentuje się młoda generacja kompozytorów, w sumie publiczność będzie miała okazje poznać twórczość 50 kompozytorek i kompozytorów, muzyka 23 z nich po raz pierwszy zagości na Warszawskiej Jesieni. Odbędą się 23 światowe premiery, wystąpi pięć orkiestr, dwa chóry, dziewięć zespołów, solistki i soliści.

Publiczność usłyszy m.in. Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrę Muzyki Nowej, NFM Trio Smyczkowe Leopoldinum, NFM Orkiestrę Leopoldinum, orkiestrę European Workshop for Contemporary Music, Chopin University Big Band, Ensemble Vortex, Ensemble Nikel, Ensemble Garage, Kwadrofonik, ElettroVoce, Electric Primitivo.

„63. Warszawska jesień będzie pierwszą bez obecności wśród nas Krzysztofa Pendereckiego" – przypomniał Jerzy Kornowicz. "Jego utwory, od +Strof+, którymi debiutował na festiwalu w roku 1959, przez ponad pięćdziesiąt dzieł kolejnych, tworzyły historię Warszawskiej Jesieni, tak jak tworzyły też historię nowej muzyki. (…) Na festiwalu przypominamy Krzysztofa Pendereckiego zagadkowym w słowie i brzmieniu utworem Ecloga VIII”.

Wszystkie wydarzenia 63. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej będą również transmitowane lub możliwe do odtworzenia jako nagrania.

Nurtowi głównemu festiwalu towarzyszą Warszawska Jesień Klubowo oraz po raz dziesiąty - Mała Warszawska Jesień. „W tym roku wszystko stanęło pod znakiem zapytania, a Mała WJ musiała przyjąć wyzwanie organizacji wydarzeń również online. Udało się przygotować program tak, aby dać publiczności szansę na spotkanie z muzyką na żywo. Zapraszamy i liczymy na spotkania w Parku Rzeźby w Królikarni i Muzeum Warszawy. W tym roku muzyka na naszym festiwalu wyręczy trochę nauczycieli" – zapowiedziała Paulina Celińska, kuratorka Małej Warszawskiej Jesieni.

"Będzie gimnastyka w ramach performansu muzycznego +Olimpiada muzyczna+ zespołu Kwartludium, oczywiście na świeżym powietrzu w parku, w Królikarni. Eksponaty, zgromadzone w Muzeum Warszawy oraz niezwykłe instrumenty z kolekcji Małych Instrumentów, połączą się w Eksponuty. (…) W każdej chwili festiwalu, będzie można zrobić sobie przerwę i zajrzeć znów do Królikarni, a tam zagrać (bezpiecznie, z zachowaniem dystansu i wszelkich zaleceń) w piłkarzyki, ale u nas w wersji dźwiękowej Trambambuli, przygotowanej przez Michała Silskiego, według pomysłu pewnego Kazika, który towarzyszył Małej WJ od samego początku” – polecała program kuratorka MWJ.

Warszawska Jesień jest festiwalem z ogromną tradycją. Jest to jedyny w Polsce festiwal o randze i skali międzynarodowej poświęcony muzyce współczesnej, przez wiele lat jedyna tego rodzaju impreza w środkowej i wschodniej części Europy.

Festiwal organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich, a nad programem kolejnych edycji pracuje Komisja Repertuarowa powoływana przez Zarząd Związku, w swej pracy od niego niezależna. Jest więc to festiwal pozarządowego stowarzyszenia, ale przy tym międzynarodowy i organizowany pro publico bono. Patronatem honorowym 63. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień objęli wicepremier prof. Piotr Gliński, minister kultury i dziedzictwa narodowego oraz Prezydent miasta stołecznego Warszawy Rafał Trzaskowski.