Przychody rynku muzycznego na świecie wzrosły o 9,7%. W Polsce łączna wartość sprzedaży fizycznej i cyfrowej wyniosła blisko 300 mln zł, a cały rynek wzrósł o prawie 3% w stosunku do roku poprzedniego i niemal 12 procent w ciągu dwóch lat – Związek Producentów Audio Video oraz Międzynarodowa Federacja Przemysłu Muzycznego (IFPI) podsumowały rok na rynku muzycznym.

Podana w raporcie kwota - 300 milionów złotych - oznacza, że przeciętny Polak na muzykę wydał 7,89 złotego. Oznacza to, że rocznie kupujemy około 1/5 nowej płyty kompaktowej.

To oczywiście więcej niż w poprzednich latach - dwa lata temu było to 6,57 zł. Polski rynek różni się tym od zagranicznych, że wciąż przywiązani jesteśmy do nośników fizycznych, wśród których prym widzie płyta kompaktowa.

Jak kupowaliśmy muzykę w Polsce w 2018 roku. Grafika ZPAV Media

W Polsce sprzedaż fizyczna wypracowała w roku ubiegłym przychód na poziomie prawie 195 mln zł, co stanowi spadek o niecałe 8%. Repertuarowo na nośnikach fizycznych wzrost odnotowała jedynie muzyka klasyczna: 9 mln 270 tys. zł zostało wypracowane dzięki wzrostowi na poziomie 6,2% i wygenerowało 4,8% obrotu sprzedaży nośników fizycznych. Artyści krajowi i zagraniczni podzielili polski rynek nośników fizycznych praktycznie po równo, z lekką przewagą dla artystów światowych.

Stabilny wzrost notują także płyty winylowe. W Polsce w 2018 roku wypracowały obrót na poziomie ponad 31 mln zł, przejmując przeszło 16% przychodu z nośników fizycznych. Wynik ten przełożył się na wzrost sprzedaży czarnych krążków o 8,6% w stosunku do roku poprzedniego.

Na poniższej grafice widać wyraźnie, jak polski rynek różni się od światowego.

Jak kupuje się muzykę w Polsce i na świecie - grafika ZPAV Media
Reklama

Na świecie zacierają ręce. To kolejny rok dużego wzrostu, który wypracowany jest głównie dzięki streamingowi. Jak widać jednak, daleko tu jeszcze do wyników z początku wieku. Jesteśmy gdzieś pomiędzy wynikiem z roku 2006 i 2007. By branża powróciła do wyników z 2001 roku (o wspaniałych latach dziewięćdziesiątych nawet nie wspominamy) potrzebnych jest jeszcze kilka lat rozwoju.

Jak zmieniała się wartość światowego rynku muzyki Media

A oto top 10 artystów z runku światowego.

1. Drake
2. BTS
3. Ed Sheeran
4. Post Malone
5. Eminem
6. Queen
7. Imagine Dragons
8. Ariana Grande
9. Lady Gaga
10. Bruno Mars